French Language

Discuss and learn French: French vocabulary, French grammar, French culture etc.

French Vocab Games app for iPhone/iPad French-English dictionary French grammar French vocab/phrases

For the latest updates, follow @FrenchUpdates on Twitter!

Est-ce qu'on dit," la bouteille qu'il a ouvert" ou "la bouteille qu'il a ouverte"?

Views: 418

Reply to This

Replies to This Discussion

Celui-ci (= the latter)

Ou "celle-ci " peut-etre?

Merci, George. J'avais tort. 

L'accord du participe passé avec l'auxiliaire avoir..... toute une aventure...

Le verbe s'accorde avec le COD lorsque le COD est placé avant le verbe. (Il y a cependant des exceptions et la possibilité de faire pleins d'erreurs d'analyse sur cette règle).

On dit donc ou plutôt on devrait dire  "la bouteille qu'il a ouverte".

Pourquoi "on devrait" ? Parce qu'en France on entend souvent "la bouteille qu'il a ouvert". C'est même ce qu'on entend le plus souvent.

Parce qu'on dit "il a ouvert la bouteille" là personne ne se trompe. Mais si on enchaine en disant "la bouteille qu'il a ....." on ajoute naturellement "ouvert" et pas ouverte" par correspondance avec  "il a ouvert la bouteille"

Et donc la sonorité de la phrase "la bouteille qu'il a ouverte" est un peu bizarre et pas naturelle. Je pense que c'est à cause de cette habitude de dire "il a ouvert.... " dans les phrases simples.

I wrote in french, if you have questions I will try to translate.

I suppose those of us who have had to learn French as a second language are keener to hold onto the rules ,given the effort we put into learning them in the first place.

 I would feel very uncomfortable saying  ( well certainly writing ) "ouvert" rather than "ouverte "....I feel like a reactionary now   ;(

It's one of the most difficult rules. I think a lot of french natives (the big majority) can't give the whole rule. I can't.

I learnt some subtleties of theses rules when my children learnt french grammar.

Merci, Chantal. J'ai compris.

Merci, Chantal. J'ai compris.

RSS

Follow BitterCoffey on Twitter

© 2024   Created by Neil Coffey.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service